Specialist aan het woord:
We hebben meteen de juiste tracking setup geïmplementeerd voor alle paid channels, maar door ‘t model van de business (veel conversie waarde op life time value basis) was alleen uitgaan van in-account ROAS geen optie, omdat veel conversies na de eerste, niet werden getracked door Google/Meta.
We hebben onze campaign strategie en success analyze dus anders in moeten stellen: kijken naar alleen in-ad-account ROAS leidt tot blinde beslissingen (zoals een product uitzetten dat op life time value basis een ROAS van 7x binnenhaalt, maar op de eerste order een 3.5x)
In plaats van dit hebben we gekeken naar adspend % van totale omzet & MER (marketing efficiency ratio: omzet/ad spend), ‘t doel was om totale adspend op 10% van totale omzet te houden (zo houden ze veel winst over om verder te investeren in: product, merk, content, store & anderen kanalen), en schaal te maximaliseren.
Qua Google & Meta Ads strategie/tactiek hebben we dingen holistisch en efficiënt gehouden:
Cold & brand Feed-only Performance Max
We hebben gekeken naar de bruto marge & break-even ROAS op life time value basis van elk product, daarna keken we naar de historische in-ad-account ROAS performance van elk product, als een product is ROAS had dat super laag was zeg: 1, 2x – dan zetten we ‘m in een campaign met een laag budget en hoge ROAS target, de goede performers gingen daar in tegen in een campaign met een hoog budget en lage ROAS target. PS. Er is niet mega veel zoekvolume en zoveel producten zijn er ook weer niet, dus te veel segregatie is niet slim.
Cold (non-brand) search
We zitten in een specifieke niche, dus zoveel mogelijk high-intent traffic naar de store pushen is belangrijk, soms zijn er ook super specifieke termen waar we zelf 1,2,3 niet zo snel aan zouden denken met phrase of zelfs broad match, daarom was DSA met een goede ROAS target & fundamenten de beste optie voor schaal maximalisatie, dit presteerde super goed!
Google Brand search & dynamic retargeting
Manual CPC gebruikt om niet te veel te betalen voor onze eigen termen & oog gehouden op “absolute top impression share” – dynamisch product retargeting is efficiënt ingebouwd binnen feed-only performance max, door onze tracking verbeteren was ’t mogelijk voor Google om de exacte producten aan potentiële klanten te laten zien die zij daadwerkelijk hebben bezocht.
Meta dynamic retargeting
Gekozen voor een “Manual sales campaign”, voor betere audience controle, zo laten we Meta niet zomaar op cold spenderen maar houden we spend geconcentreerd op de warme doelgroepen die wij handmatig selecteren. We maakten wel gebruik van “Advantage+ catalogue ads” maar we targeten alleen mensen die “Viewed or added to cart but not purchased” hebben uitgevoerd in de laatste 90 dagen. Focus lag op goed frequentie & ROAS maximalisatie.
Next steps
- Inmiddels is er een uitgebreid PvA voor 2025 geschreven, klant is akkoord met de aanpak
- Shopping: xx
- Search: Search campagnes maximaliseren
- Social: cold audiences op Meta
- Creatives: focus op video, scripting door AdChamps
- Algemeen: Expansie EU