90% omzetgroei voor Moestuinwinkel

Case

In 2025 heeft De Moestuinwinkel haar online omzet weten te groeien met 90%(!). Niet gek voor een partij die door de grote partijen ‘dat moestuinwinkeltje’ genoemd. In de schaduw van deze adverteerders heeft De Moestuinwinkel toch een stevige positie ingenomen en heeft zich kunnen neerzetten als een betrouwbare partner in de wereld van de moestuin community.

Blije cijfers

+ 90 %
Omzet YoY
10.3 X
MER (Marketing Efficiency Ratio)

Specialist aan het woord:

Zoals veel adverteerders heeft ook De Moestuinwinkel te maken met hevige concurrentie, met name van grote adverteerders (denk aan tuincentra) met grote advertentiebudgetten. Om toch een vaste positie in te nemen in dat speelveld, moest de Moestuinwinkel slim adverteren. AdChamps heeft geholpen om zowel in de breedte als in de diepte beter te adverteren.

Sinds de samenwerking met AdChamps is gestart, heeft De Moestuinwinkel haar advertentieactiviteiten verbreed van Google naar Google + Meta. De aanleiding zal voor veel adverteerders herkenbaar zijn: Google wordt duurder om te adverteren en gebruikers zitten op meerdere platformen. Bovendien lukt het op Meta beter om het onderscheidende verhaal van De Moestuinwinkel te vertellen.

De Moestuinwinkel onderscheidt zich door hun passie voor tuinieren en het aanspreken van hun doelgroep – die bestaat uit hobbyisten (en fanatiekelingen) – op een persoonlijke manier. Hoewel Google een belangrijk conversie kanaal is, stelt het De Moestuinwinkel te weinig in staat om te vertellen wie ze zijn en waarom zij betere producten aanbieden. Na een uitgebreide strategische sessie heeft AdChamps geholpen om dat verhaal in kaart te brengen en vervolgens de stap naar Meta zo soepel mogelijk te laten verlopen.

Daarnaast heeft AdChamps geholpen om ook in de diepte beter te adverteren. De Moestuinwinkel behaalde redelijk wat successen op Google Ads, maar we hadden het idee dat het beter kon (en moest). AdChamps heeft er samen met De Moestuinwinkel voor gekozen om het account op dezelfde manier in te delen als het tuinseizoen, dat zich kenmerkt door een seizoenscyclus: tuin voorbereiden, tuin indelen, zaaien, onderhouden, oogsten.

Door campagnes ook op deze manier in te delen en ze als ‘aparte winkels’ te beschouwen, konden we het concurrentieveld per fase veel beter in kaart brengen. Het neerzetten van plantenbakken of tuinkassen zit in een andere fase en gaat om hele andere producten dan het bedenken van met welke zaden en planten je je tuin in wilt richten. We vonden dat het account dat seizoen moest weerspiegelen om ons de flexibiliteit te bieden om een zo optimaal mogelijk rendement op te leveren.

Met deze vernieuwingen heeft De Moestuinwinkel zich kunnen ontwikkelen tot een vaste speler op de moestuinmarkt en heeft het inmiddels de kwalificatie van ‘het moestuinwinkeltje’ met liefde omarmt.

Ook 90% groei?

Of bel 030 227 07 61